Disco Elysium je detektivski RPG u kome preuzimate ulogu policajca koji se posle burne pijane noći budi u nepoznatom hotelu. Početak me podseća na onaj vic kada narkoman pita policajca gde se nalazi. Policajac ga pita: “Znaš li ti ko sam ja?!?” Na to će narkoman: “Ti ne znaš ko si, ja ne znam gde sam!” E tako je i u Disco Elysium-u, samo što ne znate ni gde ste ni ko ste.
Amnezija u svetu igara nije novost, već se može smatrati RPG klišeom. Ali to je jedino što ova igra ima zajedničko sa ostalim RPG naslovima. Priča, svet, glavni lik, toliko odudaraju od šablona, da je to fascinantno.
Kreiranje lika
Na početku možete odabrati neke unapred kreirane tipove detektiva. Meni je bilo interesantnije da sam rasporedim poene. Imate ukupno 12 poena koje raspoređujete u 4 kategorije: inteligencija, snaga, saosečajnost i koordinacija. Minimalna vrednost je 1 a najveća 6. Ja sam napravio jakog i inteligentnog detektiva čija koordinacija je tako loša da ne bi mogao da pogodi ni belu mačku, a ako bi i uradio to, ne bi mu bilo ni malo žao. Statistika koju lik ima nije samo kozmetička, već će od nje zavisiti ceo tok igre.
Mnogi psihijatri kažu: Kakve su ti misli, takav ti je život! Ovde je to dovedeno na potpuno novi nivo. Tokom istrage, javljaju vam se razne ideje, čijom razradom i korišćenjem modifikujete svoje karakteristike. Neke od njih su vam neophodne kako bi prošli određene delove mape ili neki zadatak. Dizajneri su smislili da i odeća menja karakteristike liku, ali ne na onaj klasičan odbrana/napad sistem, već mnogo kompleksnije.
Priča u Disco Elysium-u
Išćašen smisao za humor, odlična glasovna gluma i smislena priča čeka igrača, koji nije svestan sa kojom snagom će zavoleti disko. Detektiv koji se ne seća imena, gde mu je pištolj ili značka, bez jedne cipele kreće u svet koji mu je potpuna nepoznanica. Da bi se vratio u realnost, potrebno je mnogo ispitivanja. Drugih ljudi, ali najviše sebe. Po tome je igra jedinstvena. Vaše misili, unutrašnji razgovori, osećanja, stvoriće razne situacije u kojima če priča teći i odmotavati se. Zahvaljujući svom partneru, poručniku Kitsuragiju, saznaćete da ste odličan policajac, sa dugim stažom i tri ubistva tokom službe. Naučićete o istoriji i geografiji sveta u kome ste, o socijalnim dešavanjima, ljudima…i nećete biti svesni koliko takve, naizgled banalne stvari, mogu da vas okupiraju.
Gameplay
Kada odaberete osobine svog detektiva, kreće luda vožnja. Samo buđenje iz ništavila, priča je za sebe. Odmah vidite da ovo nije šablonski pravljen RPG, već delo sa dušom. Tome doprinosi i sam dizajn lokacija, likova…sve je nekako slikarski urađeno. Kao da neko kistom i četkicom kreira umetničko delo pred našim očima.
Detektiva vodite klikom miša. Dupli klik je za trčanje, Tab da vidite gde su predmeti i ljudi sa kojima možete da interagujete. Svaki predmet ima svrhu. Ako nemate novca, a opremite se kesom, možete skupljati staklo i plastiku, koju prodajete; nosite lampu, bolje vidite u mraku, imate pajser ili papagajke, lakše možete otvarati vrata. Ali ovde nećete kao kod ostalih RPG-ova moći da kradete sve što vidite. Vrlo lako možete da padnete sa moralom, i oterate sve dođavola! Moj prvi kraj je bio posle desetak minuta igranja, jer je zbog neverovanog spleta okolnosti detektiv zaradio infarkt!
Studio ZA/UM je stvorio jedinstven sistem zvani METRIC, gde ostvarenje odluka zavisi od kockica koje bacite. Od njih zavisi da li ćete uspeti u nekom svom naumu. U slučaju da provera ne uspe, a bacanje je zavisilo od neke vaše veštine, možete ponovoti tu akciju, pod uslovom da poboljšate tu veštinu. To je takozvani “white check”.
Budite spremni na mnogo čitanja. Mnogo, mnogo, mnogo…Ali ludog, zanimljivog, nepredvidljivog. Sa lucidnim odgovorima interesantnih likova. Svi stanovnici Revachola imaju svoje mišljenje i karakter, i neće biti lako doči do informacija čak i od dece, a kamo li nekih uticajnijih likova. Zato je potrebno da strpljivo gradite slučaj, istražujete, povezujete i sve legne na mesto. Smena dana i noći, novac koji vam je potreban za hotelsku sobu, dnevna rekapitulacija sa Kitsuragijem, sve postoji sa ciljem da se stvarno osetite delom tog sveta. Posle 21h sve je manje ljudi na ulicama a posle 2 noću svi spavaju. Prolazak dana je značajan za priču jer neke oblasti nisu odmah dostupne. Sve je to majstorski smišljeno i dozirano taman da nas drži na ivici,
Disco Elysium-igra godine!
Disco Elysium je neverovatna igra, skroz različita od ostalih koje sada možete naći. Pratio sam njen razvoj od samog početka, ali se nisam nadao da će biti ovako dobra. Iako je u toku ove godine izašlo dosta dobrih naslova, za sada je ovaj naslov moj favorit za igru godine.
Hvala GOGu koji mi je omogučio da igram ovaj fantastičan naslov.