Medijska soba na zapadnim tribinama stadiona Camp Nou u Barseloni je bila svedok mnogobrojnih objava u toku svoje 59 duge istorije, ali ne ovakvih.
Naravno, bilo je i nekih prisutnih fudbalera – bivši asovi Barse i Brazila, Rivaldo i Balletti, koji su se smeškali novinarima koji pišu o igrama, pokazujući da su daleko od svoje zone komfora – ali to nije bio razlog dolaska tih novinara.
Fokus je bio na poslovnim ljudima, Tomotadu Tashirou, predsedniku Konami Digital Entertainmenta i Francesca Calvu, glavnog šefa finansija pomenutog fudbalskog kluba.
Ovaj nesvakidašnji par je ovde da objavi novo partnerstvo između njihove dve organizacije, koje može da ima više uticaja na budućnost fudbala u video igrama nego što transfer Andre Gomesa od 35 miliona dolara može da ima na vezni red Katakonskog giganta.
Dok njih dvojica stoje jedan pored drugog u plavo crvenim dresovima noseći na leđima “PES” i “17”, Tashiro izjavljuje da je ovo “trenutak koji Konami čini ponosnim i daje nam jasnu poruku o namerama”‘. Calvo deli optimistično stanovište o prilici FK Barselone da sklopi digitalni savez koji će im pomoći da dopru do miliona novih mladih navijača.
Ovo je, kako kažu, više strateško partnerstvo nego obična prodaja licence – mada postoji i taj deo u ugovoru, naravno. Zastrašujući broj Barsinih zvezda je dozvolio skeniranje svojih lica za upotrebu u igri, i sličnost je neverovatna. Veliki igrači iz slavne Barsine prošlosti, uključujući Ronalda, Ronaldinja, Carles Puyola i naravno, Rivalda i Ballettija – će se pojaviti u nekoliko modova u PES 2017, sa opcijom da se obuče u autentične dresove iz tog doba.
Možda i najvažnije je to da će se stadion Camp Nou pojavljivati ekskluzivno samo u Konamijevoj igri. To je naizgled mali detalj koji može imati najveći uticaj na ovogodišnju igru FIFA – serijala koji je stvorio veliki broj poklonika zahvaljujući velikom broju ugovora za licenciranja sa različitim klubovima u svetu i autentičnoj atmosferi u igri.
Adam Bhatti, jedan od šefova u Konamiju koji se godinama branio od fanova koji su bili frustrirani zbog ne-komercijalnih imena timova poput Merseyside Red (Liverpool) ili North East London (Spurs), vidi ironiju u ovoj situaciji.
Kada smo ga nekoliko sati posle konferencije u Barseloni pitali kako izgledati kada u FIFA 2017 Barsa svoje mečeve kod kuće igra na generičkom stadionu – koji će se možda zvati Stadion Nova Katalonija – grohotom se nasmejao i dobrodušno rekao EA Sports-u: “Sada znate kakav je to osećaj!”
Fudbal voli priču o rivalstvu, što prostiju to je bolje. United protiv Cityja. Crveni protiv crnih. Favoriti protiv autsajdera.
Predugo je PES imao ulogu autsajdera. Adam Bhatti ima grafikon koji pokazuje ocene njegove i FIFA igre u zadnjih desetak godina. I on izgleda kao crtež bombone u omotaču, gde se linije ukrštaju na dva kraja.
Postoji cela generacija igrača koji su blaženi u neznanju da je nekada PES dominirao virtuelnom fudbalskom scenom, kao što je Liverpool dominirao pravom.
(Kada bolje razmislim, ta ista deca verovatno nisu ni toga svasna. Verujte mi, stvarno je bilo tako).
Balans snaga se promenio sa izlaskom FIFA 08 i 09, kada je serijal debitovao na konzolama Xbox 360 i PS3. Promena u filozofiji kod EA Sportsa prema realnijem načinu igranja i super-poliranoj prezentaciji se odlično uklopila u novu generaciju vlasnika konzola koji su bili željni HD triatlona, online uzbuđenja i mečeva sa pravim igračima.
Konami koji je bio zadovoljan stanjem stvari do tada, ostao je zatečen. Udarac je primio sa spuštenim gardom.
Bila je to duga i bolana rehabilitacija, kako za Konami tako i za Bhattija, koji se pridružio kompaniji kao Community Leader 2013. godine, ali se brzo probio u prvi tim zahvaljujući znanju i posvećenosti PES brendu.
Instalacija iz 2014. godine je prva dala naznake oporavka, sa odlukom da se ispravi igra kreirana na Hideo Kojiminom Fox Engineu, koji nije bio baš idealan za ovu vrstu igara. Taj posao nije bio ni malo lak a igra je bila puna grešaka. Ali je najvažnije što se postavila tehnička osnova kako bi se tim posvetio traženju starog osećaja koji je serijal imao, i taj posao su uradili sa stilom.
Bhattija ispunjava ponosom činjenica da je njegova igra u zadnje dve godine bolje ocenjena od njihovog glavnog konkurenta. To se ne odnosi i na prodaju, ali on može da napravi paralelu između nedavne PESove istorije i sadašnjeg pokušaja FIFA 17 prebacivanja na Frostbyte platformu koja je moćna ali nije optimizovana za ovakve igre.
“Došao sam iz Ubisofta da radim za Konami dok se PES 2014 još razvijao. Sećam se kako sam uplašenim očima gledao igru, znajući šta je Ubisoft odradio sa svojim Anvil endžinom. A kada znam i gledam šta je [EA Sports] izbacio i šta je kreirao, imam osećaj da se muče. I mislim da sada imamo odličnu priliku.” – objašnjava Bhatti.
Bhatti koristi metafore iz različitih sportova kako bi objasnio njihovu borbu, povezujući ih sa trkama Formule 1, u kojoj jedan tim odlučuje da ranije uđe u pitstop i sa novim setom guma nastavlja trku baš u pravo vreme kako bi iskoristio uslove na stazi.
“Mi smo to uradili sa FOX Engineom, kod PES 2015 i sada vidimo rezultate te investicije, tog utrošenog vremena za razvoj. Kreiramo neke veoma uzbudljive stvari sa FOXom, gde smo u prednosti čak i uz sav novi hardver koji će izaći.”
Do sada nisu imali bolju priliku. PES 2017, mora se priznati, ide kao podmazan. Marketinška krilatica za ovu godinu je “Kontrolisana Realnost” ali je glavna snaga u poboljšalju autentičnosti koja je uklopljena u tečnost i lepotu pri igranju.
Uzmite na primer novu opciju Napredne Taktike. Dve ofanzivne i dve defanzivne strategije se mogu mapirati d-dugmetom i menjati se u letu. Možete reći bekovima da se preklapaju, napadaču da igra kao “lažna devetka” ili da vaš tim igra čuvenu, ali iscrpljujuću Jurgen Kloppovu “gegenpress” taktiku.
Efekti nisu samo kozmetički, oni stvarno utiču na to kako igra teče. Postavite Barseloninu ‘Tika-Taka’ formaciju i igrači formiraju trouglove za pas igru, svuda po terenu; Naložite francuskim krilima da budu uz aut liniju i Anthony Martial postaje opasna pretnja u kontra napadu. A zatim uporedite osiromašene taktičke opcije koje nudi FIFA, gde imate utisak da pometare vojnike a ne fudbalere.
Drugo poređenje nije tako pohvalno. PES možda dokaže da je bolja igra, ali igračima je važnije da igra izgleda kao utakmica koju gledaju na TV-u od samog dešavanja na terenu. Po tom pitanju Konami nije bio konkurentan. Sve do sada.
PES (Pro Evolution Soccer) 2017 će izaći 15.septembra 2016. godine za PC, PS3, PS4, XBOX ONE i XBOX 360.
Izvor: eurogamer.net